Annons

Gammalt misstänkt miljöbrott till rätten

Hässleholm • Publicerad 19 februari 2018 • Uppdaterad 13 december 2021
En av skrotbilarna som fotograferades vid tillsynen.                                               Foto: Miljökontoret/ Polisens förundersökningsprotokoll
En av skrotbilarna som fotograferades vid tillsynen. Foto: Miljökontoret/ Polisens förundersökningsprotokoll

Vid ett oanmält tillsynsbesök den 24 mars 2015 vid bilskroten i Hässleholm konstaterades att det fanns fordon som inte var tömda på miljöfarliga vätskor.

Vid kontroller av ett tiotal av de uppställda uttjänta bilarna var merparten inte fullständigt behandlade i enlighet med bilskrotsförordningen.

Annons

I huvudsak var det broms- och kylarvätska som lämnats kvar. I vissa fall olja.

Inspektörerna fann även ett stort antal fläckar från läckage och spill, flera så pass stora och djupa att det sannolikt rört sig om betydande mängder vätska, står det i åtalsanmälan.

Det fanns inte tecken på att förorenad jord grävts bort eller omhändertagits.

Bildelar förvarades på icke hårdgjorda ytor och från flera förekom omfattande läckage av oja.

På flera platser var omgivande mark kraftigt förorenad.

Vid tillsyner från miljökontoret 2013 konstaterades att verksamheten saknade auktorisering.

Verksamheten auktoriserades av Länsstyrelsen först i juni 2014. I tillståndet angavs att max tre odränerade bilar fick finnas på skroten samtidigt.

Bilarna skulle förvaras på en yta som är ogenomsläpplig, samt skyddad från nederbörd och dagvatten.

Samma år, i november 2014, konstaterades brister i samband med ett oanmält tillsynsbesök.

Det som ligger till grund för åtalet är det oanmälda tillsynsbesöket året därpå, den 24 mars 2015.

Annons

Den i dag 25-årige man som drev skroten vid tidpunkten förnekar brott.

Han kan regelverket som gäller för bilskrotar och allt förvarades enligt regelverket, säger han i ett förhör.

Vid tidpunkten för tillsynen pågick organiserad städning.

Man höll på med att plocka ut allt från byggnaderna och skulle titta över vilka reservdelar som skulle behållas och vilka som skulle gå till skroten. Detta gjordes inför en planerad försäljning av bilskroten.

25-åringen säger vidare att de bilar som av inspektörerna uppgavs vara obehandlade kan ha varit reparationsbilar och inga skrotbilar.

Bilskroten köpte också in bilar för att reparera och sälja vidare som körbara bilar. Att det skulle stått ett tiotal bilar som var skrotbilar och som var obehandlade just den aktuella dagen är inte troligt, menar 25-åringen.

Bilskroten såldes 2016.

Rättegångsdatum var satt till onsdagen den 14 februari, men har skjutits fram.

Andreas Örwall Lovén
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons