Annons

Både ris och ros för Spirit of food

Nyheter Kommunen har upphandlat en utvärdering, som nyligen presenterades för kommunpolitikerna.
Publicerad 29 oktober 2008 • Uppdaterad 14 december 2021
är ledord i kommunens profilsatsning
är ledord i kommunens profilsatsning

Kommunen har upphandlat en utvärdering, som nyligen presenterades för kommunpolitikerna. Intervjuer har gjorts med 28 personer som kan sägas vara intressenter till Spirit of food ­projektledning, politiker, näringslivs- och högskolerepresentanter samt media. I resultatet framkommer både ris och ros plus ett antal förslag till ändring och/eller utveckling av profilen. Bland annat noteras att både förankring och kommunikation kring märket försvåras genom att det är engelsk text.

"En svensk formulering hade utgjort ett stort stöd", skriver Per Ekman i Kalmarföretaget Geobrands, som gjort undersökningen. I utvärderingen anses profilen också ha en inneboende konflikt i sitt budskap ­ både som ett livsmedelskluster (centrum för livsmedel, mat och dryck) och som en påminnelse om Kristianstads kulinariska utbud. Gör den till ett renodlat upplevelsevarumärke, är rådet. De intervjuade upplever profilsatsningen som ett rent kommunalt projekt. Förslag lämnas därför om att bilda en styrgrupp med både näringsliv, högskola och kommunala förvaltningar involverade tillsammans med en större livsmedelskompetens. "För att kunna spåra effekterna av varumärkesarbetet rekommenderas att regelbundna mätningar görs hur staden uppfattas lokalt, regionalt och nationellt. Om Kristianstad i allt högre utsträckning förknippas med mat och dryck är det en indikation om att varumärkesarbetet varit framgångsrikt", summerar Per Ekman Utöver det nämnda har enligt rapporten flera intervjuade påpekat att de anser att politikerna inte lagt tillräckligt mycket kraft bakom Spirit of food-frågan. - Tanken med den här utvärderingen var just att få indikationer på hur vi går vidare i profileringen, menar Anders Olsson. Inför nästa år skall vi diskutera hur vi bör prioritera olika åtgärder, kanske ändra inriktning och ta ställning till det ena eller andra förslaget för fortsättningen. Det är viktigt och bra att vi nu har det här underlaget. Här finns förvisso utvecklingspotential.

Admin
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons