Annons

Britneys 15 minuter har varat i 15 år

Britney Spears presenterade sin underklädeskollektion i Köpenhamn.
Kultur och Nöje • Publicerad 26 september 2014 • Uppdaterad 13 december 2021
Underkläderna bär hennes namn men det var knappast Britney Spears själv som stod i fokus.
Underkläderna bär hennes namn men det var knappast Britney Spears själv som stod i fokus.Foto: Ralph Bretzer

I en tid när skivförsäljningen inte inbringar de summor den en gång gjorde är det inte så märkligt att artister ser till andra möjliga inkomstkällor. Hårdrocksbanden säljer alkoholhaltiga drycker. Popstjärnor som Mariah Carey och Christina Aguiliera säljer parfym. Det gör Britney Spears också. På New York Fashion Week presenterade hon dessutom sin egen underklädeslinje - The intimate Britney Spears. Den reser hon nu runt och marknadsför och på torsdagen anlände turnén till Forum i Köpenhamn.

En timma innan insläpp på Forum har en grupp fans och några journalister samlats vid infarten på baksidan av arenan. Varje gång en svart bil av dyrare märke anländer höjs förhoppningen om att hon ska anlända. Lika ofta sjunker det igen.

Annons

“Britney är en stark kvinna och har alltid varit en förebild för mig” säger en kvinna i 25-årsåldern som står och väntar på chansen att få en autograf av idolen.

Jag vet inte. Britney Spears har aldrig slagit mig som en stark kvinna. Incidenter som den med det avrakade håret och när hon 2008 blev tillfälligt omyndigförklarad har färgat bilden av henne, liksom minnet av det oengagerade intryck hon gjorde på scenen när hon besökte Malmö för tre år sedan.

Tiden går utan någon Britney. När en timma passerat frågar jag en av säkerhetsvakterna när de tror att hon dyker upp. “Jag vet inte men inte före nio i alla fall” svarar han. Showen börjar åtta. Jag ger upp och går in.

“I framtiden kommer alla att vara kända i 15 minuter.”

Andy Warhol-citatet är en kliché, inte minst därför att han visade sig få rätt. Den mediala lekplatsen fylls av allt fler och allt mer kortlivade stjärnor. Britney Spears har visat sig vara mer långlivad än så. Det är 22 år sedan hon som tioåring klev ut i rampljuset i The Mickey Mouse Club, tillsammans med Justin Timberlake och Christina Aguilera, och 15 år sedan det internationella genombrottet. Låt vara att hon ersatts på poptronen av en ny generation Disney-stjärna i form av den inte bara yngre men också musikaliskt mer drivna Miley Cyrus.

Varje gång en svart bil av dyrare märke anländer höjs förhoppningen om att hon ska anlända. Lika ofta sjunker det igen.

Men showen på Forum för att introducera “The intimate Britney Spears” fokuserar ganska lite på den underförstådda huvudpersonen. Det bjuds en glittrande föreställning med modeller som visar upp underkläderna varvat med dansare och danska popstjärnor. Så kommer då Britney själv ut på scenen på slutet och får berätta hur fantastiskt det varit att arbeta med den här kollektionen. Och så är allt över.

Vi i pressen drar vidare till pressloungen för att ta bilder av Britney. Det går undan och fotograferna klättrar nästan på varandra för att få till bilden.

På baksidan utanför har en än större grupp människor samlats i hopp om att få se henne igen. Jag känner igen en hel del ansikten, men också en hel del nya har anslutit som uppenbarligen har varit inne på showen. Och så öppnas grindarna. Tre svarta bilar kör ut, i en av dem sitter Britney Spears. Ingen av dem stannar. Inget fönster vevas ned. “Ja, det var det” suckar någon. Så vandrar vi ut i natten.

Berömmelse är ett tveeggat svärd och jag kommer osökt att tänka på The Kinks gamla “Celluloid heroes:

Annons

“But please don't tread on dearest Marilyn / Cause she's not very tough / She should have been made of iron or steel / But she was only made of flesh and blood”

Det handlar om Marilyn Monroe men kunde lika gärna handlat om Britney Spears. På något sätt har hon ändå överlevt och just nu är hon mitt uppe i ett tvåårigt engagemang i Las Vegas. Och kanske är hon en stark kvinna ändå. Styrkan behöver inte sitta i att gå oberörd genom kändismaskineriets grottekvarn utan i att övervinna kuggarna i maskineriet.

Ralph BretzerSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons