Annons

Christer Nylander: Christer Nylander: Svensk film föddes i Kristianstad

På filmmuseet vid Östra Storgatan kan man följa hur svensk filmproduktion växte fram från 1905.
Christer Nylander
Ledare • Publicerad 27 mars 2023
Christer Nylander
Detta är en opinionstext i Norra Skåne. Åsikter som uttrycks i texten är skribentens egna.
Regissör Ingmar Bergman 1975.
Regissör Ingmar Bergman 1975.Foto: Leif R Jansson/TT

”Vem är du?”

”Jag är Döden.”

Annons

”Kommer du för att hämta mig?”

Denna scen ur Det sjunde inseglet är nog det första många tänker på när de hör namnet Ingmar Bergman. Den kristna riddaren ordnar med sin packning på en stenig strand, ett schackbräde bredvid honom. Det råder pest i Sverige och riddaren som är på väg hem från ett korståg tvivlar på om Gud verkligen kan finnas när världen har så mycket ondska. Plötsligt står Döden där i egen hög person. De börjar spela schack.

I veckan utsågs jag till ordförande i Stiftelsen Ingmar Bergman. Den har till uppgift att förvalta det konstnärliga arvet efter en av Sveriges främsta kulturpersonligheter. Bergman har betytt oerhört mycket för filmen och Sverige. Och för bilden av Sverige i omvärlden.

”I veckan utsågs jag till ordförande i Stiftelsen Ingmar Bergman.”

När jag fick frågan tackade jag ja utan tvekan. Sen slog det mig att det finns några rätt roliga tillfälligheter kring denna utnämning.

Det var nämligen i Kristianstad som svensk filmproduktion startade. Två herrar, en cykel- och symaskinshandlare med kapital och ett bokhandelsbiträde med stort intresse för den nya kulturformen, slog ihop sina hjärnor och skapade ett filmlaboratorium.

Året var 1905 och det hade gått tio år sedan bröderna Lumières visade filmen Arbetarna lämnar fabriken på Grand Café i Paris. De svenska pionjärerna i ”Lilla Paris” hette Nils Hansson Nylander (vi är inte släkt) och Gustaf Björkman. Först höll de till i samma hus som Nylanders verkstad, men i september öppnades en permanent Biograf-Teater på Tivoligatan.

Det fanns de som trodde att filmen var en konstform utan framtid, men det skulle snart visa sig vara fel. På filmmuseet vid Östra Storgatan kan man följa expansionen. 1908 börjar man bygga Kosmoramahuset och de tog namnet Svensk Bio. 1909 spelas tre filmer in och året därpå har Värmlänningarna urpremiär på Kosmorama. Den spelade delvis in vid (och i) Hammarsjön.

Huvudkontoret flyttade till Lidingö ett par år senare, men styrelsen blev kvar i Kristianstad där ägarna bodde. Blivande stjärnor som Mauritz Stiller och Victor Sjöström knöts till bolaget. När Sjöström spelade in Körkarlen med premiär 1921 blev succén stor. Denna skräckfilm baserad på Selma Lagerlöfs roman var en central film i den tidiga filmhistoriens svenska guldålder.

Ingmar Bergmans film Smultronstället (1957) är inspirerad av Körkarlen. Det var en av de filmer som betytt mest för honom. Man kan nog säga att Bergman var svensk films andra guldålder. Hans filmer slog stort och satte avtryck i Sverige och Internationellt. Han fick Oscar för Jungfrukällan, Såsom i en spegel och Fanny och Alexander.

Och han fortsätter att påverka. Förra veckan upptäckte jag att den brittiska synthpopgruppen Depeche Mode spelar schack med döden i en svartvit musikvideo till nya låten Ghosts again.

Annons

Depeche Mode var mina stora idoler när jag var ung. Jag köpte alla deras skivor på Lasses Musik som låg på samma gata där Filmmuseet nu berättar om hur den svenska filmindustrin tog sina första stapplande steg i Kristianstad.

Christer Nylander är fristående krönikör på ledarsidan. Han är ordförande för tankesmedjan Bertil Ohlininstitutet och var tidigare riksdagsledamot för Liberalerna.

Annons
Annons
Annons
Annons