16-åriga Sophies kritik mot höjd ålder för A-traktor: ”Problem”
Det var under onsdagen som EU-parlamentet röstade igenom att höja åldersgränsen från 15 till 16 år för att köra A-traktor. Dessutom ska hastigheten höjas från 30 till 45 kilometer i timmen.
Nu ska beslutet förhandlas med EU:s medlemsstater, uppger SVT. Det kommer att ske efter EU-valet den 9 juni.
Kb/NSk har tidigare skrivit om Sophie Lindblad, 16, från Djurröd – som körde upp till Elmia i Jönköping med sin A-traktor och husvagn påkopplad.
Nu pendlar hon från hemmet i Djurröd till Jacobsskolan i Hässleholm – där hon går barn- och fritidsutbildningen. Sophie tror att åldersförändringen kan få tuffa konsekvenser för en hel del.
– Jag tycker inte det är en bra idé. För mig som bor långt ut på landet – här går inga bussar. Fram till jag fyllde 15 hade jag inget sätt att ta mig någonstans om mina föräldrar inte var hemma, säger hon och fortsätter:
– Där jag bor är just nu många ungdomar. De har samma problem som mig och de blir väl besvikna för att de sett fram emot att få börja köra och kunna ta sig någonstans utan ens föräldrar. Jag ville gå en gymnasieutbildning en bit bort och då behöver jag köra dit. Jag hade inte kunnat följa min dröm om jag inte haft en A-traktor.
”Det är rätt vanligt att man får helljusen i bakrutan.”Sophie Lindblad
Dessutom togs beslut om att höja hastigheten från 30 till 45 kilometer i timmen.
– De flesta tycker det är bra. Man har alltid rädslan av att personbilar inte ska se att man kör långsamt. Sedan kommer man fram snabbare och det stoppar inte upp trafiken. Det är rätt vanligt att man får helljusen i bakrutan eller att de börjar tuta. Å andra sidan – om den skulle gå snabbare kanske vissa vuxna blir irriterade för det. Jag brukar stanna och släppa förbi, om det inte går att köra om – både för min säkerhet men också för de som har bråttom.
En del hon ser positivt på är beslutet att det ska krävas ett B1-körkort för att köra A-traktor. Tidigare har det räckt med ett AM-körkort, samma som för att köra en EU-moped.
– Det är jättebra. Jag reagerade själv när jag gick AM-kursen att den var för mopeder. Att framföra en bil i trafiken är rätt stor skillnad jämfört med en moped.
Många svenska politiker har efter röstningen visat kraftigt missnöje.
– Det har varit en kamp men tyvärr gick inte förslaget att behålla åldersgränsen vid 15 år för den svenska EPA-traktorn igenom. Detta är ett bakslag, säger Helene Fritzon, europaparlamentariker och delegationsledare för Socialdemokraterna i EU – som kommer från Kristianstad.
– Det enda som ska höjas på EPA-traktorer är hastighetsgränsen, även om det nu ska förhandlas mellan medlemsländerna är beslutet ett tydligt bevis på varför EU måste bli lagom. Det är inte rimligt att beslut i Bryssel kan tillåtas påverka främst unga på landsbygdens möjlighet att röra sig till och från hemmet, säger Simon Berneblad (KD), 2:e vice ordförande i Kultur- och fritidsnämnden i Hässleholm i ett pressmeddelande.