Annons

Stärk kultursidorna i Kristianstadsbladet/Norra Skåne

Ledarsidan och kultursidan i en tidning är tidningens själ, sa en gång Gunnar Fredriksson, chefredaktör på Aftonbladet.
Kulturdebatt • Publicerad 5 januari 2024
Detta är en opinionstext i Norra Skåne. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Fantomen på Operan gavs på Kristianstad Teater våren 2023. Kulturens roll i tidningen måste stärkas, anser skribenterna.
Fantomen på Operan gavs på Kristianstad Teater våren 2023. Kulturens roll i tidningen måste stärkas, anser skribenterna.Foto: Mikael Persson

Genom Sofia Nerbrand, politisk redaktör på Kristianstadsbladet/Norra Skåne har tidningens själ vitaliserats genom hennes skriverier på ledarsidan. Tyvärr engagerar inte kultursidorna i tidningen på samma sätt.

Susanna Alakoski under ett författarbesök i Blå salongen, kulturhuset i Hässleholm.
Susanna Alakoski under ett författarbesök i Blå salongen, kulturhuset i Hässleholm.

När Sune Johannesson för drygt ett år sedan slutade på tidningen, ersattes han inte som kulturredaktör, utan nu sköts kultursidorna av Anders Mårtensson som också bevakar nöjeslivet samt av inköpta artiklar.

Annons

(Numera frilansmedarbetaren Sune Johannesson skrev under rubriken ”Kulturjournalistiken är central – avveckla inte, utveckla!”, på onsdagens kultursidor. Redaktörens anmärkning.)

Idag är trenden hos tidningsledningarna att prioritera nyhetsjournalistiken och minska på eller göra sig av med kultursidorna i lokaltidningarna, senast nu på Östgöta- Correspondenten. ”Så här gör en tidning som vill förlora sin själ”, skrev före detta Kristianstadsbon Viktor Malm på Expressen. En farlig och dålig utveckling, tycker vi, som värnar om kulturen, analyserna, debatten, mångfalden och idéutvecklingen som inte finns i den dagliga nyhetsjakten. ”För varje kulturredaktion som rationaliseras bort, förlorar vi ett lager i vår världsbild”, skriver Ida Ölmedal, kulturchef på Sydsvenskan. Hon nämner bland annat frågorna om lokal identitet som kan diskuteras på kultursidan, exempelvis vår identitet i de olika kommunerna i Kristianstadsbladets upptagningsområde. Kultursidan är också en frizon och plantskola för debutanter och nya skribenter.  I kulturjournalistiken får vi det som höjer sig ur nyhetsflödet och sätter ihop det hela till en sammanhängande och meningsfull bild. Där skapas mening, debatt, diskussioner, nya argument men också nya visioner och nya idéer, säger författaren Stefan Jonsson och efterlyser fler initierade och kunniga röster.

När annonsintäkterna minskar för tidningarna, i takt med digitaliseringen, förmodligen också på Kb/NSk, gäller det för tidningsledningen att prioritera var resurserna ska läggas. Vi som undertecknar denna artikel är övertygade om att läsekretsen, inte minst de kvinnliga läsarna, skulle uppskatta om resurser omfördelades från sporten som generellt upptar minst dubbelt så många sidor som kultursidorna. Och livesändningarna av matcher lär kosta pengar.

Så Jörgen Svensson, chefredaktör på Kb/NSk: Gå emot trenden för lokaltidningarna och uppvärdera kultursidorna i tidningen och återtillsätt kulturredaktören.

Det blir troligen en lönsam prioritering. Ett nyårslöfte?

Jan Lindelöf

Torsten Jeppsson

Ingrid Jeppsson

Monica Ahlm

Roland Persson

Annons

Hanna Gunnarsson

Britta Ljungbertz

Viveca Dettmark

Kulturintresserade Kristianstadsbor

Chefredaktören svarar:

Det är alldeles riktigt att tidningars förutsättningar har förändrats. För inte så länge sedan stod annonsintäkterna för 75 procent av intäkterna, nu är det mindre än en tredjedel. Läsarintäkterna är alltså helt avgörande för vår verksamhet. Vi måste vara så relevanta varje dag att folk vill betala för vår journalistik. Allra störst utmaning har vi i yngre läsarkategorier.

Framtiden är digital. Den minskande upplagan av den tryckta tidningen, en vanlig orsak till att tidningen sägs upp är att prenumeranten avlidit, måste vi ovillkorligt ta igen med olika typer av digitala abonnemang. Det har vi på Kristianstadsbladet/Norra Skåne framgångsrikt gjort under senare år. Vi ser en svagt, men dock, stigande upplaga.

Detta låter sig inte göras hur enkelt som helst. Det har krävts mycket arbete från många och tydliga prioriteringar.

Vi är lokalt bemannade från 06.30 till 23.00. Varje dag året runt, med undantag för vissa kvällar under storhelgerna, då vår centrala nattredaktion i Gota Media bistår. Att hålla öppet dygnet runt kostar, det tror jag alla förstår. Det krävs många personer för att få ihop ett sånt schema. Men det är en fullt rimlig prioritering, våra läsare ska kunna lita på att vi rapporterar när något händer oavsett tid på dygnet.

En stor lokaltidning av vår kaliber, som så sent som i våras nominerades till årets dagstidning i Sverige, slagen av Dagens Nyheter för andra gången på fyra år, har att tillgodose många behov. Nyheter, inklusive sport, och granskningar av makten har hög prioritet. Men tidningen ska också vara en plats där det ska kunna debatteras. Det kan man göra på kultursidan, kulturdebatt är ofta läsvärd, men det kan också vara på annan plats i tidningen.

Annons

Jag delar debattskribenternas tankar om mycket. Som att Sofia Nerbrands ledarsida är läsvärd. Som att Sune Johannesson var, och är, en skicklig kulturredaktör. Såna som Sune finns det inte många av i det här landet. Men Sune är Sune.

Och Anders är Anders. Anders Mårtensson är en mycket erfaren redaktör som gör ett gott jobb med de resurser som står till hans förfogande. Inköpsbudgeten för kulturmaterial har för övrigt inte förändrats och Anders har kontrakterat flera framstående skribenter, där ibland Sune som av en tillfällighet skrev i detta ämne i veckan.

Med detta sagt, vi följer läsningen mycket noga. Skulle det visa sig att vi kan se en stor ökning av läsningen på kulturen, och därmed fler som vill betala för tidningen, har vi inga problem med att tillföra mer resurser. Allt annat vore att göra självmål.

Så mitt nyårslöfte blir att fortsätta prioritera, så att resurserna går dit där läsarna finns.

God fortsättning!

Jörgen Svensson

Chefredaktör

Kristianstadsbladet/Norra Skåne

Annons
Annons
Annons
Annons