Annons

Utländska chaufförer inte fina nog för Åhusborna

Den senaste tiden har det varit en livlig debatt angående parkerade lastbilar inom Åhus tätort, vid den så kallade ”skamfläcken”.
Utländska chaufförer • Publicerad 6 september 2024 • Uppdaterad 6 september 2024
Detta är en opinionstext i Norra Skåne. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten berättar om de utländska chaufförernas tuffa villkor. Bilden är från Åhus, där lastbilar parkerat.
Skribenten berättar om de utländska chaufförernas tuffa villkor. Bilden är från Åhus, där lastbilar parkerat.Foto: Hanna Franzén

Jag arbetar själv som yrkeschaufför hos ett större logistikföretag i Kristianstad kommun, och har körningar till och från Åhus i stort sett dagligen.

Ett problem vi ofta möter är just parkeringsplatser, eller industrigator där vi antingen kan ställa av våra släp, eftersom vi inte kommer in överallt med våra släp och bara kan köra in med bilen. Eller kunna stå en timme och hålla vår lunchrast. Åhus har tills nu varit ett bra område för dessa två scenarion, både den stora grusplanen vid Ica, eller industrigatorna vid Willys.

Annons

Inom en snar framtid kommer det bli konkurrens om dessa gator, är jag rädd. Eftersom dessa utlandsregistrerade lastbilar, som till största delen av ärenden till Åhus hamn, inte längre får stå på nyss nämnda plats. Jag som en simpel arbetare ser det inte problemet på samma sätt.

Dessa chaufförer kommer oftast från låglöneländer som Lettland, Litauen, Rumänien, Bulgarien med flera.

Sätt in er i deras situation. Det är kväll, kanske till och med fredagskväll. Du har pratat med din partner och dina barn på Facetime varje kväll i tre veckor, och du vet att det är ännu två veckor kvar tills du får träffa dem igen. Vad uppskattar du mest? Att stå ensam på en parkeringsficka längs en landsväg hela helgen, eller stå en plats med fyra fem andra chaufförer som kanske pratar samma språk och lever samma liv som du?

Dessa chaufförer ”ligger ute” i allt från ett par veckor till över en månad. Oftast har de bara betalt för varje mil dem kör, så när de står still över natten eller helgen har de inte en spänn i ersättning. De lagar sin mat på gasolkök, får tvätta sig i handfaten på någon rastplats. Jag kallar det modern slavhandel.

Nu läser jag att kontrollplatserna vid Horna ska stängas av, där också många av dessa chaufförer håller. Med motiveringen att, polisen använder ytan för lite (?!). Slump? Knappast!

Jag tror så här; Problemet ligger hos Åhusborna. Dessa lastbilar förstör Åhus-bilden. De ska väck. Och inte ska de stå och synas längs vägarna in till Åhus heller. Hade problemet varit i exempelvis, Tollarp, Arkelstorp eller Degeberga, hade kommunen bara ryckt på axlarna. Men nu gäller det östkustens ”pärla” Åhus, och då blir det fart på kommungubbarna med avspärrningar och staket, fort ska det gå!

Eftersom det alltid finns pengar när det gäller Åhus, får väl de stora företagen på orten sätta sig med kommunen och diskutera fram en lösning. Varför inte en bit mark där de kan stå i väntan på sina lastningar och lossningar. En enkel asfalterad plan med plats för tio tolv ekipage, med en toalett och soptunnor. Blir det verklighet så lär den ju hamna strax utanför tätorten, utom synhåll för villakvarteren förstås.

För den enda gången Åhus-borna vill se skymten av billig arbetskraft är när de ska renovera sina badrum och få villan städad. Så vilka är det som är skamfläcken egentligen?

Inte bitter, men snart

”Dessa lastbilar förstör Åhus-bilden. De ska väck. Och inte ska de stå och synas längs vägarna in till Åhus heller. Hade problemet varit i exempelvis, Tollarp, Arkelstorp eller Degeberga, hade kommunen bara ryckt på axlarna.”
Annons
Annons
Annons
Annons