Annons

Tystaste platserna ska marknadsföras – här är de i nordöstra Skåne

Kjugekull, Friseboda och Åbjär. De är bland de tystaste platserna i Skåne.
Nu ska dessa marknadsföras utomlands, för att locka danskar och tyskar.
– Vi tror de kan locka de turister som inte vill väsnas, säger Heléne Östberg på Visit Skåne.
Kristianstad • 07 oktober 2024 10:00
Åbjär utanför Östra Sönnarslöv marknadsförs nu som en tyst plats i Skåne.
Åbjär utanför Östra Sönnarslöv marknadsförs nu som en tyst plats i Skåne.Foto: Visit Skåne

I ett försök att locka “ansvarsfulla turister” presenterar turistorganisationen Visit Skåne (som ägs av Region Skåne) rofyllda platser.

16 utvalda naturplatser i hela Skåne, från kust till skog och sjö, lyfts fram och presenteras även på en karta, The Map of Quietude (kartan över tystnaden).

Annons

I nordöstra Skåne har platserna Kjugekull, Friseboda och Åbjär (utanför Östra Sönnarslöv) lyfts fram. Målet är att dessa platser ska inspirera till resor för dem som söker en paus från vardagens stress och buller.

Kjugekull är en av 16 platser i Skåne som bedöms vara ”tysta” och lyfts fram i en pr-kampanj från Visit Skåne och de skånska kommunerna.
Kjugekull är en av 16 platser i Skåne som bedöms vara ”tysta” och lyfts fram i en pr-kampanj från Visit Skåne och de skånska kommunerna.Foto: Bosse Nilsson

– I det här uppdraget ingår att uppmärksamma Skåne som resmål för den danska och tyska marknaden. Vi gör det kanske på ett lite mer oväntat sätt, men vi vill lyfta fram den aktuella frågan som handlar om den utrotningshotade tystnaden, rofylldheten och stillheten. Det är allt färre platser som har det, säger Heléne Östberg, varumärkes- och innovationschef på Visit Skåne.

”Vi tror att om vi lyfter dessa rofyllda platser och pratar om dessa kan det hjälpa till att bevara dem som de är.”
Heléne Östberg Visit Skåne

– Det handlar också om att få upp ögonen för hela Skåne, att våga leta sig förbi de traditionella platserna. Det här riktar sig till en annan målgrupp, människor som tilltalas av lugn och ro.

Om ni nu marknadsför de tysta platserna, kommer de att förbli tysta?

– Det har stötts och blötts mycket internt. Men ja, vi tror att om vi lyfter dessa rofyllda platser och pratar om dessa kan det hjälpa till att bevara dem som de är. Vi tror att de som vill väsnas inte attraheras av det här greppet, vi väljer målgrupp genom budskapet.

Visit Skåne gör tillsammans med kommunerna en stor pr-satsning för att locka besökare från Danmark och Tyskland till stilla och naturköna miljöer. Som här i Gislövshammar.
Visit Skåne gör tillsammans med kommunerna en stor pr-satsning för att locka besökare från Danmark och Tyskland till stilla och naturköna miljöer. Som här i Gislövshammar.Foto: Christian Andersson, Apeloga

Du tror att det blir ansvarsfulla turister som kommer dit?

– Det tror jag. De som söker mycket folk och liv är inte de som tilltalas av de här värdena.

Visit Sweden har i en tidigare undersökning sett att just tystnad är en av de främsta anledningarna till att tyskar och danskar semestrat i Sverige. Här finns betydligt fler stillsamma platser än i andra europeiska länder.

Samtidigt har Europeiska Miljöbyrån i en rapport från 2020 noterat att över 20 procent av EU-invånarna lider av hälsoproblem relaterade till buller. Det gör ljudföroreningar till ett växande problem i Europa.

Fakta

De tystaste platserna i Skåne

De platser som nu marknadsförs som tysta i Skåne är:

Allarps Bjär , Arriesjön, Borgens, Dagstorpssjön, Friseboda, Gislövshammars stenbrott, Hilleshögs dalar, Kjugekull, Kalkugnarna vid Östra Torp, Krageholmssjön, Meditationsplatsen vid Backåkra, Svaneholms norrskog, Sträntemölla-Forsemölla, Pålsjöbadens kallbadhus, Vens södra udde och Åbjär.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons